یکشنبه, ۱۱ خرداد , ۱۴۰۴
  • English
  • Login
انجمن صنایع لوازم خانگی ایران
No Result
View All Result
  •  
  • اخبار
    • اخبار انجمن و صنعت
    • مقالات تحلیلی و اینفوگرافی
    • گفت‌وگوهای اختصاصی
  • نشریه
    • معرفی نشریه
    • نشریه آینده سازان
    • آرشیو نشریه قدیم (پیک شورا)
    • تعرفه تبلیغات
  • کمیسیون‌ها
    • دپارتمان قطعه‌سازان
    • صنعت
    • صادرات
    • رسانه
    • خدمات پس از فروش
    • استاندارد
    • آموزش
    • کمیسیون کولرسازان
    • کمیسیون کالای سفید
    • کمیسیون لوازم خانگی کوچک
    • کمیسیون لوازم خانگی غیر انرژی
  • عضویت در انجمن
    • ورود اطلاعات اعضا
  • درباره انجمن
    • آشنایی با انجمن
    • اصول وظایف انجمن
    • اساسنامه انجمن
    • هیئت مدیره
    • لوگوی انجمن
  • بانک اطلاعاتی اعضا
  • میز اشتغال
  • پخش زنده
  • پیوندهای مفید
  • تماس با ما
No Result
View All Result
  •  
  • اخبار
    • اخبار انجمن و صنعت
    • مقالات تحلیلی و اینفوگرافی
    • گفت‌وگوهای اختصاصی
  • نشریه
    • معرفی نشریه
    • نشریه آینده سازان
    • آرشیو نشریه قدیم (پیک شورا)
    • تعرفه تبلیغات
  • کمیسیون‌ها
    • دپارتمان قطعه‌سازان
    • صنعت
    • صادرات
    • رسانه
    • خدمات پس از فروش
    • استاندارد
    • آموزش
    • کمیسیون کولرسازان
    • کمیسیون کالای سفید
    • کمیسیون لوازم خانگی کوچک
    • کمیسیون لوازم خانگی غیر انرژی
  • عضویت در انجمن
    • ورود اطلاعات اعضا
  • درباره انجمن
    • آشنایی با انجمن
    • اصول وظایف انجمن
    • اساسنامه انجمن
    • هیئت مدیره
    • لوگوی انجمن
  • بانک اطلاعاتی اعضا
  • میز اشتغال
  • پخش زنده
  • پیوندهای مفید
  • تماس با ما
No Result
View All Result
انجمن صنایع لوازم خانگی ایران
No Result
View All Result

وفاداری مشتری از جنس بی‌وفایی!

۲۵ اسفند ۱۴۰۰
in اخبار انجمن, اخبار ویژه - اسلایدشو, تولید و صنعت, گفت‌وگوهای اختصاصی, مصاحبه‌های اختصاصی
0
وفاداری مشتری از جنس بی‌وفایی!

مطالب پیشنهادی

بازدید دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از کارخانه گروه انرژی

پیام تبریک انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر

آسیب جدی به تاب‌آوری صنایع با قطعی برق

*سهراب چینی‌فروشان

*متخصص و مشاور مارکتینگ و مدیرعامل گروه مشاوران آریا

 نگاه به وفاداری مشتری و باشگاه مشتریان نیاز به تغییر نگرش دارد، چراکه در سازمان‌های ما فعالیت باشگاه مشتریان از جنس وفاداری نیست و اصولا در ۴ سطح تکراری و غیر خلاق تخفیف، اعتبار، امتیاز و جایزه دیده می‌شود.

 در حالی که فعالیت‌های ارتباطی برند باغی است که یکی از میوه‌های آن برنامه وفاداری مشتریان است، یعنی برنامه‌های وفاداری ذیل فعالیت‌های ارتباطی برند هستند.

برای انتقال مفهوم وفاداری با نگرش جدید لازم می‌بینم که از منظر رفتار مصرف‌کننده و تقسیم کالا و خدمات به دو دسته اصلی تندفروش و کندفروش خط‌کشی روی محصولات تندفروش اف ام سی جی بگذارم و آنها را به دو طیف پتانسیل بالای وفادارسازی و پتانسیل پایین وفادارسازی تفکیک کنم.

برای مثال، در زمینه خرید محصولات تند گردش  لبنیاتی که با تنوع و گوناگونی محصولات به اشباع رسیده (ماست پرچرب، پروبیوتیک، با طعم بادمجان و …) میزان وفاداری مشتریان به لبنیات  با برند مشخص کم‌رنگ است، چرا که از یک طرف فرهنگ مصرف‌گرایی و از سوی دیگر عرضه و لانچ پر شتاب محصولات جدید با کمپین‌های تبلیغاتی گسترده باعث می‌شود مشتری چسبندگی به برند مورد نظر لبنیات را نداشته باشد و همیشه نسبت به انتخاب گزینه‌های جدید موجود علاقه‌مندی و کنجکاوی نشان دهد.

در حالی که در حوزه‌های دیگر اف ام سی جی شاهد این میزان از اشباع از سمت مشتری نیستیم، در نتیجه وفاداری رنگ و لعاب بیشتری به خود می‌گیرد.

البته که در حوزه اف ام سی جی و اشباع مصرف‌کننده هستند تکنیک‌هایی که  به سمت نه وفادارسازی بلکه هوادارسازی کوچ کرده‌اند. مثال‌های مسئولیت اجتماعی برندها و یا نهضت سلامتی از این دسته رویکردها هستند که مدل‌های ناموفق و موفقی را رقم زده‌اند.

سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگتر که فضای رقابت را ملموس‌تر حس می‌کنند می‌دانند که وقتی مشتریان تنها یک کلیک تا خرید از برندشان فاصله دارند نقش و جایگاه مارکتینگ از اهمیت بالایی برخوردار است.

امروزه در دوران پاندمی کرونا با گرایش بیش از پیش خرید آنلاین مشتریان به اطلاعات نامحدودی در خصوص کسب و کار شما دسترسی دارند و تحقیقات نشان می‌دهد که آنها در صورتی که تجربه خوب خرید برندی که از متوسط استانداردهای بازار فراتر رفته برایشان رقم بخورد به سختی انتخاب خود را تغییر می‌دهند.

در ادامه تعریف مشتری وفادار و ۴ روش سنجش وفاداری مشتری را شرح می‌دهم، اینکه برای ارتقای میزان وفاداری مشتری راهکار چیست؟

 و چگونه فرآیند وفاداری را اندازه‌گیری کنید؟ همه اینها  قطعا به ایجاد و شناخت تمایز شما در فضای رقابتی کمک قابل توجه‌ای خواهد کرد.

وفاداری چیست؟

وفاداری مشتری اندازه‌گیری و سنجش احتمال خرید مجدد مشتریان از برند شماست. این تکرار خرید نه تنها بستگی به سطح رضایت‌مندی آنها از کالا و خدمات شما دارد بلکه رضایت‌مندی مشتریان در طول سفر مشتری یعنی هر یک از نقاط تماس برند با مشتری اثرگذار است.

وفادارسازی مشتری این امکان را میسر می‌سازد تا رابطه انسانی با مشتریان برقرار کنید و وقتی تجربه مشتری را ارتقا دهید شما به عنصری فراتر از یک وبسایت یا نقطه فروش (درگاه فروش تبدیل می‌شوید) آنها به شما اعتماد می‌کنند و قیمت برندتان را پرداخت می‌کنند، به این دلیل که شما ارزش مشترکی را برای این طیف خلق کرده‌اید.

اجرای تاکتیک‌های درست بازاریابی وفادارسازی محور باعث ایجاد ارتباط درازمدت مشتریان می‌شود و طول عمر مشتری را برای برندتان افزایش می‌دهد که باعث بهینه‌شدن چرخه عمر مشتری می‌شود، کمک به جذب مشتریان جدید و تولید سرنخ از طریق دهان به دهان و نهایتا افزایش درآمد سازمان را به دنبال دارد.

روش‌های اندازه‌گیری وفاداری مشتری

نیاز مبرم به آینده‌پژوهی از این لحاظ که چه محصولاتی را برای فروش و عرضه به بازار روانه کنم و چگونه سطح ارائه خدمات به مشتریان را ارتقا بدهم؟

ایجاد مشتریان وفادار به شما کمک می‌کند تا برنامه‌های پیش رو را بهبود دهید و سود بیشتری کسب کنید.

در ادامه ۴ روش اندازه‌گیری وفاداری مشتری را شرح می‌دهم که به کمک آن می‌توانید تشخیص دهید میزان مشتریان وفادار شما در چه سطحی است؛ اگر مطلوب است یا حتی بحرانی همین الان اندازه‌گیری کنید.

Net promoter score

از شاخص‌هایی است که به شکلی غیرمستقیم، رضایت و وفاداری مشتریان کسب و کار شما را می‌سنجد.

امتیاز خالص مروجان  به شما امکان را می دهد تا طی فرآیندی میزان احتمال توصیه برند و پیشنهاد مشتریان  به دوستان و بستگان را تخمین بزنید.

این روش، مقیاس  ۱۱ امتیازی دارد کسانی که بین ۹-۱۱ دارند مبلغان شما هستند، وفادار و مشتریان مشعوف ۷-۸ امتیاز مشتریا ن صرفا راضی هستند، اما نه در سطح  رضایتمندی که شما را پیشنهاد دهند.

۶ و به پایین مشتریان ناراضی هستند یعنی افرادی که شما را معرفی و توصیه نمی‌کنند.    

 Customer loyalty Index

شاخص وفاداری مشتری میزان وفاداری درطول دوره ماندگاری مشتری را می‌سنجد که شامل تمامی اجزای ان پی اس می‌شود، ضمن اینکه اطلاعات مربوط به خرید و خریدهای مجدد را در بر می‌گیرد، مدل امتیازی در مقیاس ۶ است که امتیاز ۱ (کاملا بله) و ۶ (کاملا خیر ) است و به شما کمک میکند تا پاسخ  سوالات زیر داشته باشید.

۱- احتمال اینکه مشتری برند را به افراد دیگر پیشنهاد و توصیه کند؟

۲-احتمال خرید مجدد از برند شما؟

۳-احتمال خرید مشتری از دیگر خدمات و کالاهای شما؟

نحوه محاسبه به روش میانگین طبق جدول امتیازی زیر است:

۱=۱۰۰ ۲=۸۰ ۳=۶۰ ۴=۴۰ ۵=۲۰ ۶=۰

این امتیازات منعکس‌کننده میزان احتمال توصیه برند شما به دیگران و یا خرید مجدد است.

با تکمیل جدول به صورت دوره‌ای، شما به روندهای تغییرات فروش و همچنین تصمیم‌گیری‌های موثرتر برای استراتژی و سناریو پلنینگ مطلوب برای وفاداری مشتری یک گام نزدیک‌تر خواهید شد.

Customer lifetime value

ارزش طول عمر مشتری بر اساس میزان خرید یک مشتری در طول عمر دوره خرید به گردش مالی کل محاسبه می‌شود. روش‌های مختلفی برای محاسبه این شاخص وجود دارد که ساده‌ترین آنها فرمول زیر است.

ارزش طول عمر مشتری: (گردش مالی مشتری در طول یک سال *سنوات نگهداشت مشتری) – هزینه جذب مشتری

برای مثال اگر برند لوازم آرایشی که به طور متوسط هر مشتری ۵ میلیون تومان  در سال خرید می‌کند و مشتری تا ۵ سال ارتباط خود را با برند حفظ کند، هزینه جذب مشتری هم ۲ میلیون تومان باشد، به روش زیر محاسبه می‌شود.

 CLV=(5,000,000 *5) -2,000,000             CLV=23,000,00تومان

هر چه این شاخص بالاتر باشد میزان وفاداری مشتری بیشتر است.

   نقش مهمی در ارتقا و اثربخشی کمپین‌های بازاریابی و فروش دارد، چرا که اطلاعات ارزشمندی در خصوص فعالیت‌های ارتباطی برند از منظر مشتریان در اختیار ما قرار می‌دهد و نهایتا در صورت تعریف ورودی‌ها و اطلاعات صحیح  قطعا خروجی منجر به ارتقا سطح ارتباط با مشتری خواهد شد.

نرخ خرید مجدد Repeat purchase rate

چه تعداد از مشتریان شما خرید مجدد می‌کنند؟ زمانی که خرید مشتریان را رصد می‌کنید اگر تعداد خرید مجدد آنها را می‌دانید می‌توانید نرخ نگهداشت مشتری را محاسبه کنید و با محاسبه نرخ تکرار خرید وفاداری مشتری را بسنجید.

برای ساده‌سازی از فرمول زیر استفاده کنید.

نرخ خرید مجدد= تعداد مشتریانی که حداقل یک خرید مجدد در طول سال کرده‌اند/ تعداد کل مشتریان در طول یک سال

اگر زمان را به جای یک سال ماهانه، فصلی و ۶ ماهه منظور کنید، گزاراشات مختلفی می‌گیرید.

با محاسبه این شاخص شما قادر به سنجش وفاداری مشتری هستید و میزان خرید مجدد آنها از برندتان را برآورد می‌کنید.

منبع: پیک شورا انجمن صنایع لوازم خانگی ایران شماره‌ی ۳۷۶ 

وفاداری مشتری از جنس بی‌وفایی!

Previous Post

افق روشن تولید لوازم خانگی در گرو تغییرات بنیادی

Next Post

کمیسیون‌های تخصصی انجمن ابزار کارآمد بررسی مسائل روز صنعت

مطالب مرتبط

گروه انرژی

بازدید دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از کارخانه گروه انرژی

۳ خرداد ۱۴۰۴
سالروز آزادسازی خرمشهر

پیام تبریک انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر

۳ خرداد ۱۴۰۴
آسیب جدی به تاب‌آوری صنایع با قطعی برق

آسیب جدی به تاب‌آوری صنایع با قطعی برق

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
گزارش گمرک از ۱۰ عامل رسوب کالا در بنادر کشور

گزارش گمرک از ۱۰ عامل رسوب کالا در بنادر کشور

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
بازدید دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از شرکت آریا ماشین گستر

بازدید دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از شرکت آریا ماشین گستر

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
دولت در تلاش است تا موانع تولید را برطرف کند

دولت در تلاش است تا موانع تولید را برطرف کند

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
Next Post
کمیسیون‌های تخصصی انجمن ابزار کارآمد بررسی مسائل روز صنعت

کمیسیون‌های تخصصی انجمن ابزار کارآمد بررسی مسائل روز صنعت

معرفی انجمن

انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به عنوان بزرگترین، قدیمی ترین و تنها تشکل ملی صنعت پیشران لوازم خانگی کشور با سابقه چهار دهه فعالیت مؤثر و هدفگرا و جایگاه مشورتی در قوای سه گانه، در توسعه و پیشرفت اهداف کمی و کیفی صنعت لوازم خانگی با سابقه بیست نوبت برگزاری نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی و صنایع وابسته، در چرخه صنعت و اقتصاد ملی نقش آفرینی نموده است.

دسترسی سریع

  • اخبار انجمن
  • اخبار صنعت
  • پیوندهای مفید
  • پخش زنده
  • تماس با ما

آدرس و تلفن

  • تهران – خیابان دکتر بهشتی – خیابان صابونچی (مهناز سابق) – کوچه مبینی – پلاک 8

  • کدپستی: 1533665594
  • تلفن : 88512127
  • فکس: 88744463
  • info@ahamiran.com

2024© کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای انجمن صنایع لوازم خانگی ایران محفوظ است.

No Result
View All Result
  • صفحه اصلی
  • درباره انجمن
    • آشنایی با انجمن
    • اصول وظایف انجمن
    • اساسنامه انجمن
    • هیئت مدیره
  • اخبار
    • اخبار
    • مقالات تحلیلی
    • گفت‌وگوهای اختصاصی
    • بخشنامه‌ها
  • پیک شورا
    • معرفی نشریه
    • نسخه الکترونیک پیک شورا
    • تعرفه تبلیغات
  • کمیسیون‌ها
    • صنعت
    • صادرات
    • دپارتمان قطعه‌سازان
    • خدمات مشتریان
    • هود و اجاق گاز
    • کمیسیون کولرسازان
  • عضویت در انجمن
  • بانک اطلاعاتی اعضا
  • کارتابل الکترونیکی اعضا
  • تماس با ما
  • English

2024© کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای انجمن صنایع لوازم خانگی ایران محفوظ است.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In